keskiviikko 20. heinäkuuta 2016

Last weekend with my host family

Suuret pahoitteluni vakkarilukijoille (jos sellaisia nyt ees on), etten ole hetkeensä kirjoitellut. Olen selvästi hieman laiskistunut tässä blogihommassa, mutta yritän ryhdistäytyä. Varsinkin nyt, kun aikani Irlannissa vähenee vääjäämättä...

Tämän postauksen pääteema on viime viikonloppu, mutta ennen kuin menen siihen, yritän palata hieman ajassa taaksepäin. Mitä siis on tapahtunut ennen viime viikonloppua. No, arjen kannalta tilanne täällä on hieman muuttunut. Kuten aiemmin kerroinkin, perheen lapset eivät ole enää koulussa. Viime ja tällä viikolla kaksi vanhempaa poikaa ovat kuitenkin olleet leirillä, mikä täällä tosin on vain päiväleirityyppistä eli pojat ovat olleet muutaman tunnin päivässä ohjatussa toiminnassa. Viime viikolla leiri oli joka päivä maanantaista perjantaihin ja kesti päivässä neljä tuntia, tällä viikolla leiri on samanlaisesti maanantaista perjantaihin, mutta kestää päivittäin kuusi tuntia. Helpottaa kyllä mun arkea huomattavasti, kun kaikki kolme eivät ole koko päivää kotona! Kun kaksi vanhempaa poikaa ovat leirillä, minun pitää keksiä tekemistä vain nuorimmaiselle. Helppoa se on siksikin, että yksi lapsi ei riitele, kolme sen sijaan on toistensa kimpussa heti kun menen nurkan taa ja yritän tehdä jotain muuta kuin istua vieressä erotuomarina koko ajan. No, sekin aika on vielä edessä ensi viikolla, kun vanhimmilla pojilla ei ole enää leiriä, mutta jätetään tulevaisuuden murehtiminen tässä kohtaa.

No, mitä sitten olen vapaa-ajallani tehnyt eli lähinnä viikonloppuisin. Janin vierailun jälkeisenä viikonloppuna eli heinäkuun toisena viikonloppuna päätin ottaa aika rennosti. Otin missiokseni vain shoppailun. Seurakseni sain ihastuttavan suomalaisen naisen, johon olen täällä tutustunut. Yhdessä menimme lauantaina tutkailemaan Dublinin keskustan shoppailumahdollisuuksia. Oli kyllä loistava ajoitus, koska joka paikassa oli ale! Löysin suunnilleen kaiken mitä lähdin etsimäänkin eli parit uudet housut (täällä hajonneiden tilalle) ja aikamoiset määrät tuliaisia. En oikeasti tiedä, miten saan kaiken mahtumaan laukkuun, kun lähden takaisin Suomeen, mutta yritetään. :D Kävimme myös syömässä ja juttelimme paljon, toivon että tapaan vielä tämän seuralaiseni uudestaan, vaikka sitten Suomessa! :) Lauantai-iltana chillailin vaan täällä host-perheen kotona, olin ainoana talossa. Hain kaupasta parit siiderit, tein vähän ruokaa, heitin olohousut jalkaan ja katsoin telkkarista elokuvan Ted (nähty jo aiemmin, mutta hyvä leffa, niin mikäs siinä). Sunnuntai meni yhtälailla laiskotellessa, kävin tosin yhdessä kauppakeskuksessa, mutta jo matkalla sinne minulle iski päänsärky, joten aika pian lähdin jo takaisin kämpille, ilman mitään ostoksia.

Sitten päästäänkin vihdoin viime viikonloppuun. Juttelin host-perheen äidin kanssa viime viikolla siitä, miten käytän loppuaikani täällä ja olimme yhtä mieltä siitä, että vielä yhtenä viikonloppuna olisi kiva olla koko host-perhe ja minä yhdessä ja tehdä jotain mukavaa. Viime viikonloppu oli sitten ainoa joka sopi, koska ensi viikonloppuna minulle tulee taas vieraita Dubliniin, tällä kertaa isä, isän naisystävä ja pikkuveljeni. Heidän kanssaan on hyvät suunnitelmat viikonlopulle ja hieman viikollekin, mutta siitä lisää ensi viikolla, nyt takaisin viime viikonloppuun. Lauantaina lähdimme perheen kanssa puolen päivän jälkeen Brayhin, joka on merenrantakylä Dublinissa. Minä, host-perheen äiti ja vanhin poika kiipesimme Brayn vuorelle sillä aikaa, kun perheen isä ja kaksi nuorempaa poikaa leikkivät rannalla. Brayn vuorelle kapuaminen ei ollut mikään ihan iisi homma! Oli meinaan jyrkkä maasto ja hankala polku. Totesin siinä moneen kertaan, että ei oo kyllä mulla kunto kohdillaan, sen verta tuli hiki ja hengästys. Mutta oli se kaikki sen arvoista! Brayn vuoren huipulla oli risti ja sieltä oli aivan huikeet näkymät merelle ja Brayn yli. Sieltä näkyi Dublinin keskustaan asti. Yrittäkääpä taas saada kuvista jotain käsitystä...

Brayn ranta

Risti Brayn vuoren huipulla

Selvisin! :D

Maisemaa Brayn vuorelta. Etualalla Bray ja Brayn ranta, kaukaisuudessa siintää Dublin.

Kuten kuvista näkyy, ilma oli kyllä tälle retkelle mitä otollisin, oli yksi hienoimpia viikonloppuja Dublinissa! Laskeuduttamme samaa reittiä Brayn vuorelta takaisin maan pinnalle, pidimme sen juurella koko porukalla piknikin ja rentouduimme hetken.

Maisema piknikillä
Piknikin jälkeen perhe halusi viedä minut vielä johonkin, joten suuntasimme toisaalle merenrantaan, Dun Laoghairen satamaan. Siellä kuljeskelimme satamalaiturilla, söimme jäätelöt (tai minä join kaakaota ja perheen äiti joi latten, mutta muut söi jäätelöä), ihailimme upeita maisemia ja juttelimme. Satamassa sain myös ensimmäisen, ehkä jopa ainoaksi jäävän kuvan koko host-perheestä ja minusta. Kuvaa en nyt tässä julkaise, ihan vaan suojellakseni perheen yksityisyyttä. Tässä sen sijaan kuvia Dun Laoghairen satamasta.

Dun Laoghaire

Kuvat näyttää melkein siltä, kun olisi otettu jossain etelässä, mutta ei, kyllä nää ihan Irlannista on! Dun Laoghairesta suunnattiin jo kotia kohti, koska päivä oli kääntymässä iltaan. Kotona söimme päivällistä ja otimme rennosti, kaikki olivat päivän jäljltä aika väsyneitä. Itse valvoin vähän turhankin myöhään, kun Jani soitteli keskellä yötä Suomesta, joten päätinkin sunnuntaina nukkua niin pitkään kun nukuttaa...

Sunnuntaikin valkeni varsin kauniissa säässä, joten tällä kertaa suuntasimme host-perheen ja perheen isän siskon sekä hänen tyttärensä kanssa rannalle. Päivä meni mukavasti rannalla loikoillen ja vähän piknik-eväitä syöden. En ole ikinä ennen makoillut rannalla niin pitkään, yleensä kyllästyn aika nopeasti, mutta nyt jostain syystä jaksoin makoilla lähes koko ajan. Kävin myös meressä kastautumassa, ihan uimaan en tohtinut, mutta kahlasin niin pitkälle, että vesi ylsi vyötärölle. Viime kertaiseen rantareissuun verrattuna tämä kerta oli huomattavasti miellyttävämpi, koska sää oli selkeästi lämpimämpi eikä tuuli ollut läheskään yhtä viileä. Tällä kertaa minulla oli pitkähihainenkin mukana, mutta sitä ei tarvittu! :D Aurinko paistoi lähes koko ajan, koko iltapäivän aikana se taisi mennä pilveen vain kahdesti. Minusta tuntui kuin olisi jossakin rantalomalla eikä suinkaan Irlannin kylmänkostealla saarella.

Rannalla oli aika moni muukin... :D

Hienot kelit jatkuivat vielä alkuviikollakin, maanantaina ja eilen käytiin jo hellelukemissa eli yli 25 asteen, mikä on ilmeisesti Irlannissa melko harvinaista.

Tässä nyt vähän kiinnikurottuna viimeaikaisia tapahtumia, yritän jaksaa vielä tässä loppuaikana kirjoittaa lisää, varsinkin ensi viikonlopun menoista. Postaussarja Irlannin ja Suomen eroistakin on vielä kovin tynkä, vain yksi postaus. Yritän kirjoittaa vielä jotain siihenkin liittyen, mutta näin loppua kohden en viitsi silti ottaa kauheasti paineita. Olenhan täällä enää käytännössä viikon, huomenna on tasan viikko siihen, kun lennän takaisin Suomeen. Siellä odottaakin sitten aivan uudet tuulet, joiden myötä tämä blogikin muuttuu aivan toisenlaiseksi... Mutta siitä lisää sitten tuonnempana! ;)